Jak zresetować zegar biologiczny aby zmaksymalizować swój dzień

sen

 

Podobnie jak księżyc i pory roku, Twoje ciało podąża rytmem znanym jako rytm okrężny. Ten cykl kontroluje wiele aspektów fizycznego, emocjonalnego i psychicznego samopoczucia każdego dnia. Niepodążanie za tym rytmem sprawia, że dni stają się trudniejsze do przejścia, a wydajność niższa. 

 

 

 

Umiejętność szybkiego odpoczynku pomoże odzyskać energię i motywację do pokonywania codziennych zadań. O tym własnie będzie ten artykuł.

 

  • Poznaj swój chronotyp, czyli wewnętrzny zegar biologiczny

Rytm każdego z nas jest nieco inny. Aby z niego w pełni korzystać, musisz wiedzieć, czy jesteś nocną sową czy porannym ptaszkiem. Nazywa się to chronotypem.  Dopasowanie swojej aktywności do chronotypu umożliwi Ci dostrojenie się do rytmu dobowego. Jeśli jesteś naturalnie nocną sową, Twój rytm dobowy przesuwa się w stronę większej bezsenności w nocy. Ranne ptaszki mają lepszą produktywność rano, wtedy czują się lepiej.

Chronotyp jest ważny i nie należy z nim walczyć. W rzeczywistości walka z Twoim naturalnym rytmem może narazić Cię na zmęczenie, a to z kolei zwiększy trudność w dokonywaniu wyborów.

 

  • Zmiana oświetlenia

Światło odgrywa ważną rolę w kontrolowaniu rytmu dobowego. Rano, w ciągu dwóch godzin po przebudzeniu się, należy uzyskać dużo światła słonecznego. Dodatkowo trzeba będzie unikać światła niebieskiego emitowanego przez komputery, telefony i telewizory. W nocy, przed snem, zmniejsz jego ilość, co pomoże Ci to w uspokojeniu umysłu i zaśnięciu.

 

  • Zmień swój harmonogram

Kiedy już ustalisz, czy jesteś nocną sową czy porannym ptaszkiem, dostosuj swój harmonogram tak, aby pokrywał się z czasem, w którym jesteś najbardziej produktywny. Test znajdziesz na tej stronie. To dość proste, jeśli nie masz problemu z wczesnym wstawaniem, postaraj się wykonać wszystkie zadania do południa, jeśli jest na odwrót, praca do późnych godzin nocnych nie powinna być dla Ciebie problemem.

 

  • Wyreguluj odżywianie

Twój organizm wymaga regulacji. Nie ma znaczenia, czy jest to weekend czy dzień roboczy. Oznacza to, że należy zachować ten sam harmonogram snu i spożywania posiłków przez siedem dni w tygodniu, aby zapobiec zakłóceniom w rytmie dobowym. Unikaj kofeiny wieczorami i trzymaj się z dala od cukru, alkoholu i ciężkich posiłków w nocy. Jedzenie późnym wieczorem może zakłócić zdrowy sen. Twój organizm, zamiast się regenerować, będzie pracował nad przetrawieniem pokarmu. To może powodować Twoje zmęczenie zaraz po przebudzeniu.

 

  • Praktykuj zdrowy sen

Twoje nawyki snu są kluczowe dla utrzymania Twojego rytmu dobowego. Nawet jedna godzina zakłóceń snu może mieć tragiczne konsekwencje. Badania łączą wzrost wypadków drogowych ze zmianą czasu na czas letni. Praca w systemie zmianowym i nocna również mają wpływ na Twój rytm życia.

 

Aby zresetować zegar wewnętrzny, należy dążyć do uzyskania takiej samej ilości snu każdej nocy. Możesz to zrobić postępując zgodnie z poniższymi wskazówkami:

  • Po pierwsze, stwórz rutynę, aby się zrelaksować przed snem.
  • Zadbaj o to, aby Twoja sypialnia była chłodna i wygodna
  • Nie używaj urządzeń emitujących światło niebieskie przed snem
  • Nie spożywaj posiłków co najmniej 1,5 godziny przed pójściem spać.

Lista tych krótkich nawyków zachęci Cię do głębszego snu, co może pomóc w regulacji rytmu dobowego.

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *