Jak przezwyciężać złe nawyki

nawykPostaw się na chwilę w sytuacji Twojego znajomego, który ciągle obgryza paznokcie. Albo przyjrzyj się zachowaniom swojego kolegi z pracy, który nigdy nie rozstaje się z papierosami, pali jak przysłowiowy smok i zawsze ma przy sobie dwie paczki… tak na wszelki wypadek. Popatrz też na swojego przyjaciela, który wszystko odkłada na później…
Co widzisz? 

Ciągłość powtarzających się zachowań, czyli innymi słowy, złe nawyki, które trapią w mniejszym lub większym stopniu każdego z nas.

Przez dość długi czas w swoim życiu, po powrocie z pracy, zasiadałem na tarasie lub w salonie i otwierałem sobie butelkę wina lub piwko, tak żeby zapomnieć o wydarzeniach związanych z miejscem pracy. Pomagało mi to zrelaksować się i łatwiej zasnąć. Nie wyobrażałem sobie zakończenia dnia po pracy w inny sposób. Podjąłem jednak wyzwanie, że nie będę pił alkoholu przez 365 dni. Rok bez napojów wyskokowych, nawet piwka. Dzisiaj mija 100 dni jak nie piję i mogę śmiało stwierdzić, że pozbyłem się ze swojego życia kolejnego złego nawyku.

Jeśli i Ty jesteś teraz na zakręcie, zastanawiasz się nad zmianą swoich zachowań i szukasz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania, co mógłbyś zrobić, aby polepszyć jakość swojego życia? Trafiłeś w odpowiednie miejsce. W tym artykule podzielę się z Tobą poradami, które pozwolą Ci wyrzucić ze swojego życia złe nawyki. Pamiętaj jednak o tym, że zmiana Twoich zachowań to Twoja decyzja, ja mogę Ci tylko pokazać drogę przez którą będziesz musiał przejść sam, Tylko Ty możesz podjąć tę podróż. Zacznij więc dzisiaj, zamiast odkładać na jutro. Zaczynamy!

Zrób plan

Często złe nawyki są tak głęboko zakorzenione w naszej codziennej rutynie, że nawet nie pamiętamy, że je wykonaliśmy. Aby cofnąć tą negatywną automatyzację, zrób plan działania.

Zacznij od przyjrzenia się swoim zachowaniom tuż po przebudzeniu i tuż przed udaniem się do łóżka. Skomponuj listę powtarzających się czynności i połącz ją z kolorami w celu efektywniejszych rezultatów. Stwórz tabelkę w której zapisz swoje złe nawyki i zakreśl je na czerwono. Dobre na zielono, a średnie, czyli takie, które można w jakiś sposób poprawić, zaznacz na niebiesko. Ta tabelka sprawi, że będziesz wiedział, których dokładnie nawyków musisz się pozbyć, a które możesz wzmocnić, zaufaj mi, to działa!

Ogranicz impulsy

Już tłumaczę na czym to polega. Czasami złe nawyki uruchamiają się poprzez dźwięk, zapach lub przedmiot, który daje nam impuls do działania. Podczas takiego impulsu uruchamia się wewnętrzne pragnienie, które zmusza Cię do podjęcia tego zwyczajowego działania automatycznie.

Podstawową metodą ograniczenia takiego złego nawyku jest zastąpienie tych impulsów innymi, lepszymi.

Na przykład; Jeśli zapach z piekarni obok której przechodzisz codziennie wracając z pracy, popycha Cię w stronę jej drzwi i “zmusza” do zakupu pączusiów, zmień trasę z pracy do domu na nową. Jeśli czerwona lampka na Twoim stoliku nocnym “inspiruje” Cie do zapalenia papierosa rano, pozbądź się jej i zastąp ją szklanką wody z cytryną. W ten sposób, dzięki zmianom impulsów i otoczenia, możesz być w stanie przezwyciężyć stare, złe nawyki i zająć się nowymi, zdrowymi.

Wciśnij “reset”

Czasami zły nawyk jest zbyt silny aby powyższe sposoby na niego zadziałały, to się zdarza i jest to normalne. W takim przypadku po prostu “wciśnij reset” i wyjedź do zupełnie nowego miejsca, gdzieś, gdzie jeszcze nie byłeś. Wyjedź gdzieś i pozwól aby te nowe miejsca stały się Twoją nową rutyną, uspokój się i patrz jak cudownie Twoje złe nawyki rozpływają się w nowym otoczeniu i robią miejsce dla nowych, zdrowych przyzwyczajeń.

Podsumowując

Jeśli chcesz  przezwyciężyć swoje złe nawyki, spróbuj zastosować wyżej wymienione sposoby i patrz jak wszystko się wokół Ciebie zmienia na lepsze. Koniecznie daj znać w sekcji komentarzy, jak sobie radzisz na nowej drodze. Powodzenia rozwojowcu!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *