umysł

Przyznam wam się do czegoś. Nie należę do osób, które mają znakomitą pamięć. Zdarza mi się zapomnieć kluczy, imion i rzeczy, które miałem akurat do zrobienia. 

Z pomocą przychodzi mi planowanie dnia, kojarzenie imion z sytuacjami i… odżywianie. Na tym ostatnim będziemy się skupiać w tym artykule, zapraszam.

W jaki więc sposób żywność wpływa na poprawę naszej pamięci? Badania dowodzą, że określone składniki zawarte w żywności mają pozytywny wpływ na systemy komórkowe i funkcje poznawcze.

Wiedząc jakie składniki są dobre dla naszego zdrowia, łatwiej jest wybrać dietę, która poprawi funkcjonowanie i pamięć naszego mózgu. Wiadomo, że wiele produktów spożywczych ma pozytywny wpływ na zdrowie, więc każdy może wybrać swoje ulubione, aby włączyć je do codziennej diety.

Oto lista pokarmów, która poprawia funkcjonowanie naszego mózgu.

1. Orzechy i nasiona

Kwasy tłuszczowe Omega –  3 i witaminę E znajdziesz w orzechach włoskich i migdałach. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowanie Twojego mózgu, chronią komórki nerwowe i zmniejszają ryzyko jego zachorowań.

Całe ziarna, fasola i nasiona – słonecznik, dynia i inne są także doskonałym źródłem aminokwasów i cynku, które poprawiają pamięć i przyczyniają się do lepszej pracy mózgu oraz “jasności umysłu”.

2. Łosoś i inne tłuste ryby

Łosoś jest kolejnym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, które utrzymują zdrowie mózgu. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w tłustych rybach, takich jak tuńczyk, śledź i sardynki, działają ochronnie na mózg w procesie starzenia, zmniejszając ryzyko rozwoju choroby Alzheimera.

3. Zielona herbata

Była stosowana przez wieki jako lekarstwo. Lista korzyści dla zdrowia i dobrego samopoczucia jest bardzo długa – jednak skupmy się tylko na jej  pozytywnym wpływie na mózg. Jest niezwykle bogata w antyoksydanty, które chronią mózg przed szkodliwymi wolnymi rodnikami i zmniejszają ryzyko zachorowania na raka.

4. Ciemna czekolada

Jest bogata w substancje, które stymulują przepływ krwi do mózgu, oraz pierwiastki, takie jak żelazo, mangan, miedź i magnez, które pobudzają energię i wspierają wiele funkcji organizmu.

5. Ciemnozielone warzywa

Bogate w przeciwutleniacze i witaminę C zielone warzywa liściaste znane są z pozytywnego wpływu na ogólne samopoczucie i ostrość umysłu.

Dodatkowo takie warzywa jak brokuły, awokado lub jarmuż potężnie zapobiegają komórkom rakowym. Zawierają witaminę K, która zwalcza brak koncentracji, zapobiega chorobie Alzheimera i zapobiega starzeniu się komórek.

Dobrze jest wiedzieć, jakie pokarmy wspomagają pracę naszego mózgu. Dobrze jest też wiedzieć, jakich należy unikać aby zachować zdrowie i ostrość umysłu. Oto te, od których lepiej trzymać się z daleka:

1. Słodkie napoje i przetworzona żywność

Lubisz żelki? Pijasz red bulle? Spożywanie, między innymi takich produktów powoduje zwiększenie poziomu cukru we krwi co może doprowadzić do ogólnego zwiększenia masy ciała oraz może zwiększyć ryzyko zachorowania na cukrzycę (kiedyś byłem ogromnym fanem ich spożywania). Oczywiście żelki i red bull to tylko początek bardzo długiej listy niezdrowej żywności, której należy unikać. Zamiast tego spożywaj niesłodzoną herbatę, soki z warzyw i owoców, niesłodzone wyroby mleczne.

2. Aspartam

Stosowany jako sztuczny środek słodzący. Uważany za “lepszy do cukru” wcale nim nie jest. Jest skuteczny w odchudzaniu, ponieważ ma zero kalorii, ale jego składniki – fenyloalanina, metanol i kwas asparaginowy – mają negatywny wpływ na zdolności poznawcze, nastrój i czujność.

3. Alkohol

Podczas gdy eksperci wspominają o pozytywnym wpływie umiarkowanych ilości czerwonego wina na zdrowie mózgu, nadmierne spożywanie alkoholu może powodować poważne problemy, których wszyscy powinniśmy być świadomi.

Zmniejszenie objętości mózgu, problemy metaboliczne, zakłócenie działania neuroprzekaźników są najczęstszymi negatywnymi skutkami. Powodują utratę pamięci, zaburzenia zachowania i długotrwałe uszkodzenie mózgu.

Poprawianie i utrzymywanie pamięci, koncentracji i zdolności poznawczych jest kluczowe dla pełnego i aktywnego życia. Wybór zdrowej i unikanie niezdrowej żywności pomaga w utrzymaniu zdrowia mózgu zarówno w perspektywie krótko, jak i długoterminowej. Zachowaj spójność diety i łącz dobre nawyki żywieniowe z ćwiczeniami, zdrowym trybem snu i rozsądną równowagą między życiem zawodowym a prywatnym, aby osiągnąć najlepsze wyniki. Na zdrowie!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *