witaminy

 

Zdobywca nagrody Nobla, naukowiec Linus Pauling powiedział; “Dzięki odpowiedniej ilości witamin, środków odżywczych, oraz suplementacji, możesz przedłużyć swój pobyt na tej planecie nawet do trzydziestu pięciu lat!” 

 

Współczesne wiemy, ze zidentyfikował on pięć witamin, dzięki którym możemy poprawić swój ogólny stan zdrowia. Z tego artykułu dowiesz się jakie to witaminy. Zaczynamy!

 

Witamina D

 

Witamina D zapewnia wiele ważnych korzyści zdrowotnych. Pomaga budować silne kości, reguluje poziom wapnia i fosforanów w organizmie, wspomaga wzrost komórek, wzmacnia system odpornościowy, chroni przed niektórymi rodzajami raka i poprawia zdrowie psychiczne. Ostatnie badania wykazały również, że zdrowie człowieka można poprawić w najbardziej krytycznych momentach, kiedy witamina D jest podawana w połączeniu z suplementem diety – glutaminą – aminokwasem występującym naturalnie w organizmie. Glutamina korzystnie wpływa na organizm na kilka sposobów. Po pierwsze jest ważnym budulcem białek, które są niezbędne dla silnego układu odpornościowego. Po drugie, glutamina poprawia zdrowie jelit. Po trzecie, wspomaga gojenie organizmu podczas kontuzji i choroby.

Najlepszymi źródłami witaminy D są niektóre rodzaje ryb o miąższu tłuszczowym, takie jak łosoś, tuńczyk lub makrela. Słońce to najważniejsze źródło naturalnej witaminy D.

 

Witamina E

 

Witamina E może również poprawić zdrowie danej osoby na kilka sposobów. Po pierwsze, jest przeciwutleniaczem i może odgrywać rolę i zmniejszać uszkodzenia komórek przez wolne rodniki. Po drugie, witamina E może wzmocnić układ odpornościowy. Po trzecie, może zapobiegać lub opóźniać chorobę serca ze względu na jej zdolność do zapobiegania tworzeniu się zakrzepów krwi.

Witaminę E można znaleźć w olejach roślinnych, orzechach oraz nasionach.

 

Witamina C

 

Pomaga w szybszym gojeniu się ran, wynika to z jej istotnej roli w produkcji kolagenu, który jest kluczowym budulcem tkanki łącznej organizmu. Po drugie, witamina C jest przeciwutleniaczem. Zapobiega wolnym rodnikom, które uszkadzają komórki w ciele. Pomaga i zapobiega występowaniu w ciele takich właśnie uszkodzeń.

Żywność bogata w witaminę C to owoce cytrusowe, pomidory i ziemniaki.

 

Witamina K

 

Inną ważną witaminą w poprawie zdrowia jest witamina K. Odgrywa ważną rolę w krzepnięciu krwi i funkcjonowaniu kości. Najnowsze badania wykazują również, że witamina K może zmniejszać nieprawidłowe zwapnienia w naczyniach krwionośnych, co może prowadzić do śmiertelnych schorzeń sercowo-naczyniowych i przewlekłej choroby nerek. Naukowcy są przekonani, że witamina K może zmniejszyć ryzyko osteoporozy, kruchego stanu kości, który dotyka milionów ludzi na całym świcie.

Zielone warzywa liściaste, sery, owoce morza, rośliny strączkowe i orzechy są bogate w witaminę K.

 

Witamina A

 

Kolejną substancją wzmacniającą zdrowie jest witamina A. Przynosi ona korzyści ciału na wiele sposobów. Po pierwsze, witamina A odgrywa ważną rolę w widzeniu. Jest kluczowym składnikiem białka rodopsyny, która działa jako lekki receptor w siatkówce oka. Ostatnie badania wykazały, że witamina A może zmniejszać ryzyko związane ze zwyrodnieniem plamki żółtej, która wpływa na widzenie osób starszych. Główną przyczyną ślepoty u dzieci na całym świecie jest niedobór witaminy A.

Produkty mleczne, ryby i mięso są dobrym źródłem witaminy A. Innym źródłem witaminy jest żywność zawierająca beta-karoten, którą organizm zamienia w witaminę A.

 

Łykanie samych tabletek nie wiąże się z dobrą dietą i dobrym stanem zdrowia. Trzeba być świadomym i stosować witaminy w odpowiednich porach, ilościach, oraz wraz z pożywieniem. Przedawkowanie którejś z wymienionych wyżej witamin może również doprowadzić do zaburzeń funkcjonowania organizmu. Bądź więc ostrożny w ich zastosowaniu i zawsze konsultuj się ze swoim lekarzem zanim wdrożysz je do swojej diety. Na zdrowie!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *