medytacja

Przez wiele lat medytacja była postrzegana jako mistyczne “niewiadomoco” ze wschodu. Dopiero przez ostatnie 10 – 20 lat medytacja stała się powszechną praktyką w niektórych krajach Europy i na całym świecie. 

W tym artykule podzielę się z Tobą informacjami dotyczącymi medytacji. Sam medytuję już od jakiegoś czasu i śmiało mogę ją polecić również Tobie. Oto kilka korzyści, które płyną z praktykowania medytacji:

  • Medytacja zmniejsza ból i poprawia układ odpornościowy
  • Poprawia pozytywne emocje i zmniejsza ryzyko lęku i depresji
  • Poprawia samokontrolę, dyscyplinę i siłę woli
  • Poprawia koncentrację, uwagę, pamięć  i zdolność wielozadaniowości.
  • Poprawia umiejętności rozwiązywania problemów i czyni Cię bardziej kreatywnym

Prawda jest taka, że istnieją setki różnych korzyści, jakie można uzyskać dzięki codziennej praktyce medytacji. Nie myśl sobie, że to jest coś, co musisz ćwiczyć godzinami każdego dnia. Techniki medytacji mogą trwać przez kilka sekund lub minut, co w zupełności wystarcza, zwłaszcza dla początkujących.

Czym jest medytacja?medytowanie

Istnieje wiele różnych opisów tego, czym tak naprawdę jest medytacja. Oto krótka lista tych,które najlepiej trafiają w odpowiedź na to pytanie:

  • “Praktyki polegające na ćwiczeniu umysłu lub wprowadzaniu się w odmienny stan świadomości dla uzyskania jakiegoś dobroczynnego skutku, albo aby umysł uznał treść odmiennego stanu bez identyfikowania się z nim, lub jako cel sam w sobie” – Wikipedia
  • “Medytacja oznacza” przerwanie procesu myślowego “. Opisuje stan świadomości, kiedy umysł jest wolny od rozproszonych myśli i różnych wzorów. “- Zdrowie i Joga
  • “Medytacja jest sposobem przekształcania umysłu … technik, które zachęcają i rozwijają koncentrację, jasność, emocjonalną pozytywność i spokojne widzenie prawdziwej natury rzeczy.” – Centrum Buddyjskie
  • “Medytacja jest precyzyjną techniką odprężania umysłu i osiągania stanu świadomości, który jest całkowicie odmienny od normalnego stanu jawy.”- Joga International

Wiele różnych definicji, ale wszystkie one wskazują na ten sam fakt: medytacja jest sposobem na przekształcenie i poprawę umysłu, oraz wzmocnienie świadomości.

Jak medytować?

headspace

Gdyby to było takie łatwe, każdy by medytował. Prawda jest taka, że medytacja wcale nie jest trudna i każdy musi znaleźć swoją własna drogę do niej (nie każdy jednak chce, dlatego nie wszyscy medytują).  Oznacza to eksperymentowanie z różnymi technikami i rodzajami medytacji.

Nie musisz jednak zapisywać się na specjalne szkolenia, lub wykupywać rocznego pobytu w klasztorze aby nauczyć się medytować. Potrzebne Ci do tego będzie trochę miejsca w którym nikt nie będzie Ci przeszkadzać i wygodne krzesło lub fotel. Bardzo pomocnym programem dla początkujących jest aplikacja Headspace której sam używam.

 
 

Jeśli chcesz aby Twoja medytacja była efektywna, oto kilka wskazówek, które Ci w tym pomogą:
  • Zrób to we właściwym momencie. Być może łatwiej Ci będzie medytować rano, zamiast wieczorem. Niektórzy wolą to robić w połowie dnia aby oczyścić umysł ze stresu. Ważne jest, abyś znalazł dla siebie odpowiednią godzinę i powtarzał to każdego dnia o tej samej porze. To właśnie [powtarzanie jest kluczem do bardziej efektywnej medytacji.
  • Zacznij spokojnie. Dla wielu początkujących godzinna medytacja to będzie męka! Nie musisz tego robić na samym początku swojej przygody. Wspomniana wyżej aplikacja wprowadzi Cię w medytacje w zaledwie 3 minuty. Nie przejmuj się, jeśli nawet tyle nie będziesz mógł wysiedzieć na początku, to przyjdzie z czasem.
  • Bądź wygodnie ubrany. Powinieneś być wygodnie i luźnie ubrany. Jeśli jest zimno, ubierz się ciepło. W lato załóż coś bardziej przewiewnego. Odpowiedni ubiór sprawi, że będzie Ci się łatwiej skoncentrować.
  • Praktykuj każdego dnia. Twój umysł jest mięśniem. Im częściej go używasz, tym łatwiej każde ćwiczenie będzie on znosił. Praktyka uczyni Cie mistrzem. Przekonasz się, że z biegiem czasu, codzienna praktyka pozwala Ci oczyścić umysł i skupić się na swojej wewnętrznej istocie.

Piękno medytacji polega na tym, że istnieje wiele dróg do uzyskania wewnętrznego spokoju. Korzyści z niej są niezaprzeczalne, więc warto spróbować, jeśli chcesz poprawić swój umysł i ciało. Im więcej będziesz próbować, tym bardziej zrozumiesz techniki medytacji, które będą dla Ciebie najlepsze. Namaste.

Hej! Nie zapomnij też zaopatrzyć się w mojego E-Book’a! 

Jak zbudować większą pewność siebie

Share on facebook
Share on pinterest
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email

9 Responses

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *