Świadomość

Bycie uważnym jest wspaniałą praktyką, w której każdy może uczestniczyć. Uważa się, że codzienne przebywanie w ciszy przez pięć minut ma znaczny wpływ na obniżenie poziomu hormonu stresu, jakim jest kortyzol. Proces ten nie tylko łagodzi stres, ale rozluźnia też ciało i pomaga w wyeliminowaniu niepokoju. Chociaż codzienna praktyka bycia uważnym jest niezwykle użyteczna w leczeniu uzależnień, może także być korzystna w innych aspektach życia. 

Przykłady Świadomości w Twoim codziennym życiu:

Praktyka świadomości to sztuka bycia obecnym w swoich myślach i pracy nad ich kontrolą. Chodzi o to, aby stać się w pełni obecnym w danej sytuacji, niezależnie od otoczenia i aktywności. Można to osiągnąć, stając się w pełni świadomym procesów myślowych i zawieszając osadzanie sytuacji w której się znajdujemy.

Jednym z przykładów świadomości jest medytacja. Chociaż myśl o medytacji może być dla niektórych przerażająca, jest to po prostu proces bycia osamotnionym ze swoimi myślami i świadomym ich istnienia. Nie wymaga to długich ćwiczeń ani skomplikowanych pozycji jogi. Po prostu siedząc samotnie, w ciszy i odprężając się, możesz powoli stać się świadomym swoich myśli. Jeśli Twój umysł błądzi gdzieś w przeszłości lub przyszłości, możesz przywrócić go teraźniejszości skupiając się na swoim oddechu.

Innym przykładem świadomości w codziennym życiu jest po prostu bycie obecnym. Na przykład, podczas mycia naczyń nie zastanawiaj się nad jutrzejszą listą rzeczy do zrobienia. Skoncentruj się na tym, co robisz i związanych z tym doznaniach. Poczuj, jak ciepła woda przepływa Ci przez ręce, jak pachnie mydło, lub zobacz jak skomplikowane są wzory na Twojej porcelanie. Wszystko to może przyczynić się do zmniejszenia swoich pragnień i negatywnych wzorców myślowych.

Jak bardzo świadomy jesteś?

Weź udział w krótkim teście i sprawdź ja bardzo jesteś świadomy.

Odpowiedz “tak” lub “nie” na poniższe pytania nie pomijając żadnego.

1. Często spędzam czas spacerując sam po okolicy.
2. Z łatwością mogę skupić się na zadaniach, które mam przed sobą.
3. Zawsze rozpoznaję zmiany mojego nastroju.
4. Pamiętam imiona ludzi po spotkaniu z nimi po raz pierwszy.
5. Czasami wracam do domu, nie pamiętając szczegółów drogi.
6. Kiedy mój umysł wędruje do nieprzyjemnych myśli, mogę go z powrotem nakierować do czegoś przyjemnego.
7. Jem powoli i cieszę się moim jedzeniem.
8. Lubię bawić się z dziećmi i ze zwierzętami, obserwując ich zachowania podczas zabawy.
9. Mogę przewidzieć, że będę chory zanim symptomy zaczną być mocno zauważalne.
10. Jestem zrównoważony i zazwyczaj kontroluję swoje emocje.
11. Kiedy wychodzę na zewnątrz, dostrzegam śpiew ptaków i zapachy kwiatów.
12. Gdy ktoś pyta; jak się czuję? Potrafię szybko i szczerze odpowiedzieć.
13. Mogę natychmiast stwierdzić, czy ktoś mnie nie lubi po odczytach mowy ciała.
14. Rzadko zdarza mi się psuć rzeczy lub potykać o jakieś na mojej drodze.
15. Zauważam wpływ niektórych napojów i pokarmów na moje ciało.

Wyniki:

0 -5 odpowiedzi na pytania “tak”
  • Kochany. Możesz żeglować przez życie bez zwracania uwagi na to, co robisz. Rozważ wdrożenie większej liczby technik świadomości lub znalezienie programu medytacyjnego, który pomoże Ci rozwinąć Twoje umiejętności. Zwróć uwagę na swoje otoczenie trochę lepiej, może się okazać dla Ciebie niebezpieczne.
6 – 10 odpowiedzi na pytania “tak”
  • Jesteś na dobrej drodze do stania się osobą świadomą. Być może jest to coś, nad czym pracujesz, lub jest to wrodzona cecha. Kontynuuj dobrą pracę i staraj się wdrażać co najmniej jedną nową technikę świadomego myślenia tygodniowo.
11 – 15 odpowiedzi na pytania “tak”
  • Jesteś mistrzem świadomości, masz to wszystko opanowane! Podziel się swoją wiedzą z rodziną i przyjaciółmi aby i oni mogli w pełni z tego korzystać!
Definicja “holistycznej” terapii i jej związek ze świadomością.

Terapia holistyczna jest metodą leczenia całego ciała, stosowaną w leczeniu fizycznym, emocjonalnym i duchowym. Wiele zaburzeń zdrowia psychicznego, takich jak lęk, depresja, a nawet uzależnienie, może być wyleczonych dzięki takiej terapii. Proces ten analizuje i ostatecznie zmienia ludzkie myśli i zachowania bez użycia środków farmaceutycznych. Ideą tej praktyki jest zmiana stylu życia, a nie tylko leczenie objawów.

W terapii holistycznej mogą być wykorzystywane różne zastosowania:
  • Psychoterapia
  • Terapia sztuką
  • Praktyka świadomości
  • Medytacja
  • Terapia poznawczo – behawioralna
  • Terapia rodzinna
  • Zajęcia w grupie
  • Zajęcia z przewodnikiem

Holistyczne techniki są postrzegane jako “new age” lub “hippie”, dlatego nie są rozważane przez ludzi poważnie, ale nauka popiera te techniki. Istnieje wiele podobieństw między technikami umysłu i bardziej ugruntowanymi praktykami terapii świadomej, takimi jak terapia poznawczo-behawioralna. Obie techniki leczenia obejmują świadomy przegląd myśli związanych z pragnieniami.

Na przykład w przypadku leczenia uzależnień, przy odpowiednim stosowaniu technik tych wykazano, że zmniejszają one częstość powrotów do nałogu. Podczas leczenia uzależnienia ćwiczenia umysłowe mogą być skuteczne zarówno podczas rehabilitacji, jak i po opuszczeniu placówki przez pacjenta, aby poprawić jego styl życia. Aby odnieść sukces, pacjent musi mieć wrodzone pragnienie, aby stać się świadomym i zmienić swoje wzorce myślenia. Jest to szczególnie skuteczne dla tych osób, które postrzegają siebie jako typ bardziej duchowy.

Wielu ludzi codziennie ćwiczy świadomość, ale nie uważa tego za bycie świadomym. To tak jak inni, parkują na trzech miejscach parkingowych wracając ze szkolenia z rozwoju osobistego…  Bycie świadomym nie jest aż tak niejasne czy egzotyczne, jak niektórzy wierzą. Wystarczy zatrzymać się na chwilę i pobyć w tej chwili przez jakiś czas… świadomie.

Hej! Nie zapomnij też zaopatrzyć się w mojego E-Book’a! 

Jak zbudować większą pewność siebie

Share on facebook
Share on pinterest
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *