
Bycie efektywnym menedżerem i dobrym szefem w tym samym czasie może wydawać się niemożliwym zadaniem. Czy istnieje sposób na osiągnięcie pożądanych rezultatów dla Twojego biznesu, pozostając jednocześnie lubianym i szanowanym przez Twoich pracowników?
Ostatnio otrzymałem telefon od właścicielki restauracji w której kiedyś pracowałem. Zwolniłem się stamtąd ponieważ osoby na wyższych stanowiskach (pracowałem jako zastępca managera) zaczęły wdrażać dziwne zasady, co w ostateczności (już po moim odejściu) doprowadziło restaurację do utraty reputacji i klientów. Teraz właścicielka chce, abym wrócił jako generalny manager i naprawił błędy poprzedników. Zgodziłem się, ale na swoich własnych zasadach.
Posiadam 23 lata doświadczenia jeśli chodzi o pracę w restauracji. Dokładnie poznałem zasady w niej panujące i wiem jak zadbać o dobry serwis, oraz klientów. Aby podnieść restaurację z miejsca w którym się znajduję teraz będzie potrzeba czasu i zmian. Jako manager wiem, że nie będzie to łatwe, jednak jak najbardziej jest wykonalne.
W tym artykule podzielę się z Tobą wskazówkami inteligentnego zarządzania zespołem i tym, jak go prowadzić aby stać się kimś więcej niż tylko szefem. Zaczynamy!
1. Znajdź strategię zarządzania i trzymaj się jej
Nie ma nic gorszego, jak szef zmieniający swoje zdanie w zależności od nastroju. Takie chaotyczne decyzje zwiększają frustracje zespołu, dlatego warto jest znaleźć swoja własna strategię, taką która działa oczywiście i trzymać się jej do momentu aż “wejdzie w krew”. Upewnij się, że Twoje nowe metody nie będą sprzeczne z działaniami poprawiającymi ogólny serwis. Inaczej Twój zespół będzie robił jeden krok naprzód i dwa kroki w tył.
2. Żądaj uczenia się od swojego zespołu
“Kluczem do szybkiego rozwoju firmy jest umożliwienie samorozwoju swoich pracowników”. Jeśli firma się rozwija, pracownicy również muszą się uczyć i wdrażać te nauki. Możesz zaoferować swojej drużynie kursy edukacyjne lub zapraszać osoby z zewnątrz do inspirowania swojego zespołu. Pozwól im myśleć “poza pudełkiem” i daj im możliwość pokazania się z jak najlepszej strony!
3. Bądź miły i szczery wobec swojego zespołu
“Dziękuję” i “proszę” to słowa, które na stałe powinny zapisać się w Twoim słowniku (nie tylko w pracy). Twój zespół pracuje dla Ciebie i wykonuje zadania, które im powierzasz. Świętuj postępy i osiągnięcia swoich pracowników. I nie wstydź się po prostu podziękować.
Rozmawiaj regularnie z pracownikami i naprawdę słuchaj tego, co mają do powiedzenia. Odpowiadaj na ich obawy, pomóż im osiągnąć swoje cele i staraj się jak najlepiej poprawić ich pracę. Jeśli masz zły dzień, nie wylewaj stresu i złości na personel. Zamiast tego spróbuj się naładować, doceniając osiągnięcia zespołu i wyznaczając kolejne cele. Staraj się nie przeciążać zespołu pracą. Każda firma ma okres w którym można mieć więcej pracy niż zwykle. Pamiętaj jednak, że ludzie nie mogą pracować pod wpływem długotrwałej presji i stresu. Nie bądź samolubny – może to być bardzo demotywujące.
4. Oferuj elastyczne godziny pracy
Pozwól swojemu zespołowi od czasu do czasu skończyć prace trochę wcześniej (w miarę możliwości oczywiście). Dostosuj się do próśb jeśli chodzi o dni wolne od pracy i nie stwarzaj problemów dotyczących wyboru dni przeznaczonych na urlopy. Pamiętaj, że szczęśliwy zespół będzie pracował produktywniej i chętniej będzie przychodził do pracy. Wtedy nie musisz martwić się o nic więcej. Reakcja łańcuchowa wykona za Ciebie resztę pracy. Szczęśliwy pracownik przyciągnie więcej szczęśliwych klientów, a to z kolei podniesie sprzedaż i morale firmy. Proste.
Bądź liderem, nie szefem!
Ostatecznym celem jest zatrudnienie ludzi, którzy nie muszą być zarządzani. Kiedy jednak musisz wykazać się pewną inicjatywą i kontrolą, postępuj jak lider, a nie jako szef. Nie bój się pokazać swojej osobowości i trzymaj się swoich zasad, a Twój zespół będzie Cię wspierał w drodze do wspólnego celu!
Hej! nie zapomnij też zaopatrzyć się w mojego E-Book’a!